The final days before the Antwerp Marathon.

Nederlandstalige versie onderaan

Sunday April 28th, it’s finally raceday! After months of preparation, I am ready to get my fifth marathon started. Thanks to the NN Running Club, I did a physical test at Energy lab for the first time with an adjusted training schedule. After my marathon in Bruges last year, I had a small setback so I felt a little insecure to start my new schedule. My heart rate zones got adjusted as well so this didn’t help to conquer my insecurity. I didn’t want to step of my idea to run sub 3:30 in Antwerp. I had a few weeks before my actual schedule got started, so I started training with a lot of motivation with the adjusted heart rate zones. This improved my basic fitness before I started my preparation for the marathon.

FB_IMG_1555863850176

Right now, I’m in the final week of my schedule. I could never have imagined that I would make the progress I have made now in these 12 weeks’ time. A year ago, running at a pace of 12 km/h was still a little bit difficult. Now I can run 12 – 12,5 km/h comfortably, so my self-confidence increased tremendously. I do my interval between 14 and 16 km/h. This is something I could only dream of one year ago! For the first time in my marathon preparation, I had weeks where I ran over 80 km a week. Despite this higher mileage, I still noticed I recovered really fast. This will help me during the marathon on Sunday. Thanks to the training schedule of Energy lab, I
was able to take an important step towards my goal. Because of all the support I get from the NN Running Club and the friends I have made, my motivation to run is bigger than ever. I can’t wait to get started this Sunday.

It will be the second time I run the Antwerp Marathon. 2 years ago, it was my first marathon. An amazing experience where I crossed the finish line together with my little girl. Hopefully we can do it again this year! Since it is my second time running Antwerp, I have an idea what is waiting for me. It is going to be a special edition since it is the last time it will be organized together with the Antwerp Ten Miles. Next year, the Antwerp Marathon will be held on the 12 th of September. On that day, it will be 100 years ago the final day of the Olympic Games were held in Antwerp. I will be there again for sure!

The final days before the marathon are all about tapering, resting and carbo loading. This is definitely not the most fun part of the marathon prep but maybe one of the most important part. It is necessary to appear at the start well-rested, otherwise you pay the price during the race. The advantage of the shorter runs during this time is that you can go together with your family. This Monday I had a recovery run planned for 30 minutes. I was accompanied by my family on the bike. It was the first time Quinn was able to cycle the whole tour of a little bit more than 5 km. I am really proud of her as she pushed through despite a lot of wind. Hopefully, we can do this more often in the future! On Friday, I am going to pick up my bib and from then on it is the final countdown towards Sunday 09.00 am! Good luck to everybody running the marathon or the ten miles this weekend! See you there!

Nederlandstalige versie

De laatste dagen voor de marathon van Antwerpen.

Zondag 28/04 is het eindelijk zover. Na maanden voorbereiding ben ik klaar om aan mijn vijfde marathon te starten. Dankzij de NN Running Club ben ik voor de eerste keer een conditietest gaan afleggen bij Energy Lab met bijhorend trainingsschema.  Hoe die test juist gelopen is kan je hier lezen: Road to Antwerp marathon 2019. Aangezien ik toch een kleine terugval heb gehad na de marathon van Brugge begon ik met de nodige onzekerheid aan het schema. Mijn hartslagzones werden ook wat aangepast waardoor die onzekerheid niet minder werd. Ik wilde namelijk niet afstappen om als doel sub 3:30 te lopen in Antwerpen. Ik had nog een aantal weken te gaan voor mijn schema startte dus ik begon volle moed terug te trainen in de aangepaste hartslagzones. Zo kon ik mijn basisconditie terug verbeteren alvorens ik aan mijn effectieve voorbereiding begon.

FB_IMG_1555863850176

Nu zit ik in de laatste week van mijn schema. Ik had op voorhand nooit durven hopen dat ik zoveel progressie zou gemaakt hebben in deze 12 weken tijd. Toen ik een jaar geleden 12 km/u liep, was dit toch nog redelijk vermoeiend. Nu loop ik eigenlijk heel comfortabel 12 à 12,5 km/u waardoor mijn vertrouwen natuurlijk enorm gestegen is. Mijn intervaltrainingen werk ik nu af tussen de 14 en 16 km/u. Daar kon ik vorig jaar alleen maar van dromen. Ik heb voor de eerste keer in mijn voorbereiding weken gehad waarin ik 80 kilometer liep per week. Desondanks die toename merkte ik dat ik steeds snel recupereer. Dit zal mij alleen maar helpen tijdens de marathon deze zondag. Dankzij het trainingsschema van Energy Lab heb ik dus toch weer belangrijke stappen kunnen zetten richting mijn doel. Dankzij de steun van de NN Running Club en de vrienden die ik hierdoor heb leren kennen is mijn motivatie groter dan ooit. Ik sta te popelen om te kunnen starten deze zondag.

Het zal de tweede keer zijn dat ik de marathon van Antwerpen loop. 2 jaar geleden was het mijn allereerste marathon. Een onvergetelijke ervaring met als kers op de taart over de finish lopen met onze kleine meid. Hopelijk kunnen we het dit jaar opnieuw overdoen! Aangezien het mijn tweede keer Antwerpen is, weet ik dus ongeveer wat me te wachten staat. Het zal een speciale editie worden aangezien het de laatste keer is dat het samen met de Antwerp ten miles georganiseerd wordt. Volgend jaar zal de marathon op 12 september georganiseerd worden aangezien het dan 100 jaar geleden is dat de Olympische Spelen werden afgesloten. Daar wil ik uiteraard ook bij zijn!

De laatste dagen voor de marathon staan helemaal in het teken van tapering, rusten en koolhydraten stapelen. Zeker niet de leukste periode van een voorbereiding maar wel zeker zo belangrijk. Het is noodzakelijk om uitgerust aan de start van de marathon te staan anders ga je veel te snel verzuren tijdens de wedstrijd. Het voordeel van de kortere trainingen is dan weer dat je ze kan doen samen met je gezin. Deze maandag had ik een recuperatietraining van een half uurtje op de planning staan. Ik heb toen het gezelschap gekregen van mijn gezin op de fiets. Het was de eerste keer dat Quinn de ganse ronde van iets meer dan 5 kilometer heeft gefietst. Ik ben zo fier op haar dat ze ondanks de wind het toch heeft volgehouden. Hopelijk kunnen we dit in de toekomst nog vaker gaan doen! Vrijdagmiddag ga ik mijn startnummer ophalen en vanaf dan is het aftellen naar zondag 09.00 uur! Aan iedereen die deze zondag de marathon of de ten miles loopt, veel succes en misschien tot dan!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: