Road to marathon #3: Rotterdam!

Nederlandstalige versie onderaan!

On April 8th, I will be running my third marathon. After completing my 2 first marathons this year I am already counting down until April. Last week I had to go to my coach for a new test. After all the progress I’ve made the past 2 years I was curious how I would manage this time. Last time, the final interval I’ve completed was at a speed of 16,5 km/h with 191 bpm.

After I ran “Zevenheuvelenloop”, I kept working-out but not so regular as before. There are busy times ahead so sometimes I skipped a run to spend more time with my wife and kids. When I did go for a run I noticed that my average heartbeat and speed are a little bit under the level of when I ran the Eindhoven marathon. When I was driving to my coach I felt a little bit tensed. I always have it on moments like these. Before we went to business we talked a little bit about how everything was going. I showed him my blog and my facebook page of Running Devers. He was really enthusiastic about it and he was also very curious to see my progress. Thanks to the small talk, the tension was gone and I could start my test with a good feeling. Once I started running, I knew the feeling was good. At specific timings I have to give a score how heavy the test is. This showed how good my coach knows me already because he also wrote down the score he thought I would say and every time it matched the score I gave him! When I was running at a speed of 14 à 15 km it started to get a little bit more tough but the feeling was still ok. I started to think that maybe I could run faster than last time. At 16 km/h my coach stayed beside me and he encouraged me to keep going. I had to finish 16,5 like last time. When I almost finished the interval of 16,5 km/h he asked me if I wanted to try 17km/h. It was already on my mind since I came in and so I managed to finish the interval of 17km/h and my heartbeat was max 189 bpm.

600-416---1438990

After my shower, I got the result of my test. My coach and me were both very happy about the progress I’ve made again. I managed to run faster and with a lower heartbeat than last time. Based on my test, my marathonpace for Rotterdam should be around 12,5km/h. This means I should finish in less than 3 h 30 min ,which was my goal in advance. This gives me confidence to get started with my preparations. We agreed to run some races during my preparation for the marathon as well. I already subscribed for a half marathon, again in Nijmegen. I will be running “de Stevensloop” on 18th of March. This will be an important test for Rotterdam! I am going to try to find some other races too but in the beginning of the year it’s always more difficult! Before we get back to serious business, I am taking some time with my family to enjoy the holidays and the snow!

24993391_10154967155706837_4526201081664307449_n  25152321_10154967156166837_3709889820654167012_n 24993578_10154967155756837_7032167168485525377_n

Nederlandstalige versie!

Op 8 april 2018 zal ik mijn derde marathon lopen. Na mijn 2 eerste marathons dit jaar, kijk ik nu al enorm uit naar april! Vorige week moest ik opnieuw naar mij coach gaan voor een looptest. Na al de vooruitgang die ik de voorbije 2 jaar gemaakt heb, was ik zeer benieuwd hoe het deze keer zou gaan. Bij de laatste test heb ik het interval van 16,5km/u uitgelopen met een maximum hartslag van 191 bpm.

Na “de Zevenheuvelenloop” ben ik blijven trainen maar iets minder regelmatig zoals daarvoor. Er staan drukke weken voor de boeg dus af en toe sloeg ik een training over om tijd door te brengen met mijn vriendin en onze kindjes. Wanneer ik toch ging lopen, merkte ik dat men hartslag en snelheid iets onder het niveau lagen dan tijdens de marathon van Eindhoven. Toen ik onderweg was naar mijn coach voelde ik een gezonde spanning. Dit heb ik vaak op momenten zoals deze. Voor we aan de test begonnen, hebben we eerst nog wat gepraat hoe het de voorbije weken is gegaan. Ik heb hem mijn blog en facebookpagina van Running Devers getoond. Hij was hier heel enthousiast over maar hij was ook zeer benieuwd hoe mijn test zou verlopen. Dankzij dit gesprek is de spanning afgenomen en kon ik de test beginnen met een goed gevoel. Eens ik aan het lopen was, merkte ik dat het gevoel in de benen goed was. Op specifieke momenten moet ik een score geven die weerspiegelt hoe zwaar ik de test vind. Dit toont aan hoe goed men coach mij kan inschatten. Hij schreef elke keer een score op die hij dacht dat ik zou geven en die kwam telkens perfect overeen met de score die ik hem had gegeven. Toen ik aan een snelheid van 14 à 5 km/u aan het lopen was, werd het zwaarder maar het gevoel was nog steeds goed. Toen begon ik meer en meer te denken dat ik wel eens sneller zou kunnen lopen dan in mijn voorgaande test.  Wanneer ik 16km/u aan het lopen was, kwam men coach naast mij staan om me aan te moedigen om niet op te geven. Ik moest en zou zeker het blokje 16,5 km/u uitlopen zoals vorige keer. Toen het einde van dit blok in zicht kwam, vroeg hij me of ik door wilde gaan met 17km/u. Dat idee zat al in men hoofd toen ik binnenkwam dus uiteraard ging ik ervoor. Ik liep het blok van 17km/u uit met een maximumhartslag van 189 bpm.

600-416---1438990

Na een verfrissende douche, overliepen we samen het resultaat van de test. We waren beiden zeer blij met de progressie die ik opnieuw gemaakt had. Ik ben erin geslaagd om sneller te lopen dat vorige keer en met een lagere hartslag. Op basis van deze test ligt mijn marathontempo voor Rotterdam op 12,5 km/u. Dit zou willen zeggen dat ik binnen 3 u 30 min zou finishen wat ik als doelstelling had gezet. Dit geeft me vertrouwen om aan de voorbereiding te beginnen. We hebben afgesproken om wedstrijden in te plannen ter voorbereiding van de marathon. Ik heb me reeds ingeschreven voor een halve marathon opnieuw in Nijmegen. Op 18 maart zal ik deelnemen aan “de Stevensloop”. Dit zal een zeer belangrijke test zijn zo kort voor de marathon van Rotterdam. Ik ga proberen om nog andere wedstrijden in te plannen maar dit is niet zo eenvoudig in het begin van het jaar door het beperktere aanbod. Voor we er terug volledig invliegen, ga ik eerst nog wat tijd nemen met mijn gezin om van de feestdagen en de sneeuw te genieten!

24993391_10154967155706837_4526201081664307449_n 25152321_10154967156166837_3709889820654167012_n 24993578_10154967155756837_7032167168485525377_n

 

 

 

2 thoughts on “Road to marathon #3: Rotterdam!

Add yours

Leave a comment

Blog at WordPress.com.

Up ↑